افزایش اعتماد به نفس با ۱۱ تمرین کاربردی

افزایش اعتماد به نفس با 11 تمرین کاربردی محسن مقصودی

افزایش اعتماد به نفس (Self Confidence)

درود می فرستم به همه شما علاقمندان و همراهان بسیار ارزشمند، تقویت و افزایش اعتماد به نفس مهارت یا ابزار کاربردی و موثر در عصر حاضر بشمار می رود که در شرایط و موقعیت های مختلف ما انسان ها خودنمایی می کند. هر کدام از ما در جاهای مختلفی از آن نام می بریم و استفاده می کنیم.

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران، بالا بردن اعتماد به نفس در زنان، تقویت و افزایش اعتماد به نفس در کودکان ، مردان، محل کار، مصاحبه و خیلی از امور و جاهای مختلف زندگی و کسب و کار که ما از اعتماد به نفس استفاده می کنیم یا به دنبال بدست آوردنش هستیم.

من محسن مقصودی با توجه به نیاز کلاینت های عزیزی که در جلسات کوچینگ در رابطه با راه های افزایش اعتماد به نفس با هم داشتیم، قصد دارم در این مقاله به اهمیت این موضوع بیشتر بپردازم و در راستای مقالات توسعه مهارت های فردی و سازمانی با ارائه تمرین کاربردی برای تقویت اعتماد به نفس، با شما همراه باشم. پس یک لبخند بزنید و تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

دنیل گلمن اعتماد به نفس یعنی این‌که انسان خودش را عمیقاً ارزشمند و توانمند بداند محسن مقصودی maqsoudi.com

۱. برای افزایش اعتماد به نفس ﺩﺭ ﺭﺩﻳﻒ ﻫﺎی ﺟﻠﻮ ﺑﻨﺸﻴﻨﻴد

بیاییم به خودمون کمک کنیم تا اعتماد به نفس بالاتری را در درون خود خلق و احساس کنیم. و در ابتدای این اقدام ارزشمند آگاهی داشته باشیم که ردیف های جلو را برای نشستن انتخاب کنیم. وقتی این کار را بصورت آگاهانه انجام می دهیم در ذهن خود به این نکته توجه داریم که بر روی اعتماد به نفس ما کار می کنیم. به مرور زمان این اقدام هوشمند و آگاهانه به یکی از رفتارهای ما تبدیل می شود.

۲. با ﻧﮕﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ افزایش اعتماد به نفس ﺭﺍ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﻨﻴﺪ

نگاه کردن به چشمان دیگران در روابط خیلی نزدیک خانوادگی یا روابط کاری و اجتماعی معجزه می کند و به همراه خود چندین اثر مثبت را به ارمغان می آورد و مهمترین اثر آن هم کمک به رشد اعتماد به نفس در وجود ماست.

اما بیایید بررسی کنیم که اگر در روابط روزمره خود به چشمان طرف مقابل‌مان نگاه نکنیم، چه معنایی ممکن است به همراه داشته باشد؟!

ﻧﮕﺎﻩ نکردن ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ۲ ﻣﻌﻨﺎ ﺩﺍﺭﺩ: 
ﺍﻟﻒ : ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ

و این رفتار باعث بوجود آمدن حس گناه در وجود ما می شود و از آنجایی که احساسات ما خیلی راحت تر انتقال پیدا می کنند، ما به دستان خود ایجاد و استفاده از یک رابطه را به باد فنا می سپاریم.
ﺏ: ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺿﻌﻒ ﻭﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ

این رفتار هم بصورت ناخودآگاه حس ناتوانی ما را منتقل خواهد کرد.

پس در اینجا هم بصورت آگاهانه انتخاب می کنیم که زین پس برای کمک به رشد اعتماد به نفس خودمان در روابط به چشمان طرف مقابل خود نگاه کنیم.

۳. ﺳﺮﻋﺖ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻨﺪﺗﺮ ﻛﻨﻴﺪ

چقدر جالب و موثر هست که بتوانیم هنگام راه رفتن هم به ارتقای اعتماد به نفس خود کمک کنیم. با این کار سطح عزت نفس ما هم بالاتر می رود.

نکته بسیار مهم این است که ﺣﺮﻛﺎﺕ ﺑﺪﻥ ما ﻧﺘﻴﺠﻪ واکنش ذهن ما ﺍﺳﺖ.

ﺁﺩﻣﻬﺎی ﺑﺎ اعتماد به نفس ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺸﺎﻥ ﻛمی ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﻳﺪﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎی مهمی میﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﻛﺎﺭ مهمی ﺩﺍﺭﻧﺪ.

پس برای اینکه به خودمان بقبولانیم که اعتماد به نفس خوبی در انجام یک یا چند کار داریم در زمان حرکت به سمت انجام دادنشان راه رفتن خود را تندتر کنیم.

۴. برای تقویت اعتماد به نفس ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﺟﺪی ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻧﻴﺪ

اهمیت کلام و قدرتی که استفاده درست از کلام به ما هدیه می‌دهد بسیار زیاد و موثر است. هر کدام از ما در واکنش با افرادی که حرف یا خواسته خود را با صدای رسا و بلند و واضح عنوان می کنند بسیار جدی و مصمم هستیم و پاسخ متناسب با حسی که گرفتیم را به او می دهیم.

اگر بخواهیم به ذهن خود این القای را بکنیم که دارای اعتماد به نفس و عزمی راسخ در انجام کار یا مطالبه خواسته یا بیان حرفی هستیم نیاز هست که بلند و جدی حرف بزنیم

۵. ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺟﺪﻱ ﺑﺎﺷﻴﺪ

دست دادن هم مثل خیلی دیگر از اصول و ریزه کاری های یک ارتباط موثر دارای اهمیت و ارزش ویژه ای هست، بخصوص اینکه نحوه دست دادن و حالت دستان ما بیانگر ناخودآگاه زبان بدن ما است که احساسات درونی ما را منتقل می کند. از نحوه دست دادن افراد می توان به خیلی از ویژگی های رفتاری و شخصیتی افراد پی برد و ادامه ارتباط را به درستی مدیریت کرد.

پس اگر به دنبال نشان دادن اعتماد به نفس بالا به خود و دیگران هستیم حتما در هنگام دست دادن جدی و استوار باشیم.

۶. برای بالا بردن اعتماد به نفس ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﻧﻈﺮ ﺑﺪﻫﻴﺪ

تمام مواردی تمرینی که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم ریشه در لایه های رفتاری افراد دارد و نیاز مبرم و حیاتی هر کدام از ماست که نسبت به شناخت ویژگی ها و لایه های رفتاری خود به کمک ابزارهای موجود و روز دنیا اقدام کنیم. یکی از این ابزارها که به عنوان معجزه هزاره سوم از آن یاد می شود، آزمون جهانی دیسک می باشد و شما می توانید از طریق این لینک از آن استفاده کنید. استفاده از این تست به خودشناسی ما و یافتن ریشه خیلی از کارهایی که انجام می دهیم کمک می کند.

مثلا نظر دادن افراد در جمع سبک ها و کیفیت های مختلفی دارد، بعضی ها برای اینکار همیشه حاظر و آماده اند و خیلی ها هم نمی توانند آنطور که باید در جمع نظر خودشان را بیان کنند.

چه بسا نظر آنها بسیار مهم و اثربخش هم باشد، اما تا وقتی که بیان نشود به هیچ کس کمکی نخواهد کرد.

برای اینکه بتوانیم در جمع نظر خود را بیان کنیم و با این کار بصورت آگاهانه و هوشمند به رشد اعتماد به نفس خود کمک کنیم می توانیم؛ در جمع ﺧﻨﺪﺍﻥ ﺑﺎﺷﻴم.

لبخند ما ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺍﺭﻭ ﺑﺮﺍی ﻛﻤﺒﻮﺩ اعتماد به نفس ﺍﺳﺖ و با استفاده از این ترفند اقدام به نظر دادن در جمع بکنیم.


۷. رها سازی ذهن(چیزی رو به خودتون نگیرید!!) تا اعتماد به نفس بالایی داشته باشید

همانطور که می‌دانید همه چیز در دنیا از انرژی تشکیل شده است و این انرژی ها مدام در حال تبدیل شدن به یکدیگر هستند.

هر کدام از ما انسانها هم دارای انرژی محدودی هستیم و باید حواس‌مان به نحوه به دست آوردن، مدیریت و استفاده از این انرژی باشد.

هر کدام از ورودی‌های ذهن ما می توانند به ما انرژی بدهند یا از ما انرژی بگیرند. پس بیایید تلاش کنیم بصورت آگاهانه افکاری که انرژی ما را می گیرند را از خود دور کنیم.

اعتماد به نفس بالای هر انسانی ریشه مستقیمی در ذهن آرام او دارد. هر چه ذهن آرامی برای خود بسازیم، می‌توانیم اعتماد به نفس بالایی را از خود نشان دهیم.

 

ارتباط مسقتیم لباس پوشیدن با افزایش اعتماد به نفس محسن مقصودی maqsoudi.com

۸. سعی کنید همیشه بهترین لباسها را بپوشید

شاید بعضی از شما این جمله ارزشمند را شنیده باشید که می گه “برای شغلی که دوست دارید لباس بپوشید نه برای شغلی که دارید” .

مهمترین اثری که لباس پوشیدن ما بر بالا رفتن اعتماد به نفس مان می کند در نتایجی هست که بدست می آوریم. بدون شک وقتی که بهترین لباس خود را برای انجام کاری که دوستش داریم می پوشیم، نتیجه‌ای هم که بدست می ‌آوریم بسیار خارق العاده است.

تحقیقات زیادی در این باره صورت گرفته، این دستاورد به این معنی نیست که اگر بهترین لباس‌ها را بر تن نکنیم اعتماد به نفس پایینی داریم، نه هرگز اینطور نیست اما پوشیدن لباسی که حس خوبی به ما می دهد و این حس را به دیگران هم منتقل می کند به بالا رفتن اعتماد به نفس درونی مان کمک بزرگی می‌کند.

۹. برای بدست آوردن اعتماد به نفس در هر مکالمه تلفنی خود را معرفی کنید

مقصودی هستم، محسن مقصودی . شاید فکر کنید انجام این کار اثر سوئی دارد. و باید به شما بگویم که این فقط فکر ما هست که این باور را برایمان می سازد.

انجام این تمرین هم مثل بقیه تمرین هایی که حتما به‌صورت آگاهانه انجام‌شان می‌دهیم تا به افزایش اعتماد به نفس خود کمک کنیم، بسیار ضروری و مهم است. مربی ها و مدرس های زیادی را می شناسم که بعد از سال‌ها آموزش و سخنرانی و تربیت دانشپذیر هنوز هم که هنوز است در ابتدای هر گونه صحبتی که می کنند خودشان را بصورت واضح و روشن و قاطع معرفی می نمایند.

حال با همدیگر تمرین می‌کنیم که در گفتگوهای تلفنی بصورت آگاهانه در ابتدای صحبت خودمان را آنگونه که دوست داریم معرفی کنیم.

۱۰. در برابر هر کاری که برایتان انجام میدهند لفظ متشکرم را بکار ببرید

سپاسگزاری و تشکر کردن هم ریشه در اعتماد به نفس بالای ما دارد. به عبارتی کسانی که به راحتی از دیگران تشکر و قدردانی می‌کنند دارای اعتماد به نفس بالایی هم هستند.

می‌توانیم تمرین این مرحله را هم در ارتباطات روزمره خود پیاده بکنیم و با یک تیر دو نشان بزنیم.

نشان اول اینکه به خودمان و دیگران نشان دهیم که اعتماد به نفس بالایی داریم

و نشان دوم اینکه حس خوب و انرژی مثبت را به خود و دیگران هدیه دهیم.

۱۱. همیشه با زبان مثبت با دیگران هم صحبت شوید

در هر شرایط و روحی و فکری که هستیم، تلاش کنیم همواره حرف و گفتگوی مثبتی با دیگران داشته باشیم. 

انجام این کار برای روزهای نخست تمرین شاید دشواری هایی را به همراه داشته باشد و با خود بگوییم وقتی من حس و حال مناسبی ندارم، چطور می‌توانم نگرش مثبتی داشته باشم و با دیگران با زبان مثبتی صحبت کنم! یادمان باشد دیگران مسئول چیزهایی که در فکر و اندیشه و ذهن ما می‌گذرد نیستند و لزومی ندارد حس نامطلوب خود را که نتیجه افکار نامناسب هست با دیگران به اشتراک بگذاریم.

با اعتقاد به اینکه با هر دستی به بدهیم با همان دست هم پس می‌گیریم، با خود تمرین کنیم که در هر شرایطی هستیم با زبان مثبت با دیگران و حتی با خودمان صحبت کنیم و با این تمرین به افزایش اعتماد به نفس خود کمک کنیم.

جمع بندی

اول اینکه لطفا نظر خودتون رو بعد از مطالعه این مقاله برای کمک به آگاهی بنویسید. بخش هایی از این مقاله رو در شبکه های اجتماعی دیگر هم منتشر می کنیم پس حتما با ما همراه باشید.

دوست ارزشمند و بی‌نظیر اتفاقهای بزرگ زندگی ما نتیجه همین کارها و تمرین های کوچکی هست که ما در طول زندگی خود انجام می دهیم. بیایید به خودمون قول بدیم با انجام این تمرین ها اول به خودمون کمک بیشتری بکنیم و در مرحله بعدی کمک کنیم دنیا جای بهتری برای زندگی کردن بشه.

همین الان این مقاله رو با عزیزانت به اشتراک بگذار، ازت ممنون و سپاسگزاریم

2 دیدگاه برای “افزایش اعتماد به نفس با ۱۱ تمرین کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فقط برای افراد هدفمند

همین الان دانلود کنید

درسته، این فرم‌ها بصورت رایگان برایتان ارسال می‌شود
همین الان برام ایمیل شود
هیچ اتفاقی، اتفاقی نمی‌افتد
close-link