چگونه با کمک ترسیم چرخ زندگی شاد و موفق باشیم؟

چگونه با چرخ زندگی شاد و موفق باشیم؟

چرخ زندگی و کسب‌و‌کارت درست می‌چرخه؟

ترسیم چرخ زندگی چه کمکی به ما می‌کند؟

زندگی ما دارای ابعاد گوناگونی است که در جهت‌دهی و معنا بخشیدن به آن کمک می‌کند. در طول چند سالی که از زندگی پشت سر گذاشته‌ام بسیار واضح و روشن به نقش و تاثیر ابعاد گوناگون زندگی انسان پی برده‌ام که غافل شدن از آنها موجب شکست و توجه و رسیدگی به آنها موجب موفقیت و شادی خواهد بود.

داستان از جایی آغاز شد که من در صنایع بزرگ ایران مشغول بکار بودم. آن روزها علاقه زیادی به یادگیری و آموزش داشتم و حس نامفهومی از درون من را به سمت خود می‌کشید.

من بخاطر حجم بالایی از کارهایی که به عنوان شغل انجام می‌دادم یا بخاطر ساعت کاری بسیار بالا ( حتی روزهای تعطیل ) نمی‌توانستم به ندای درونی خودم گوش بدم و زندگیم رو طوری مدیریت کنم که همه جوانب آن با هم رشد کنند.

گذشت تا توانستم به ندای درونی خودم بهتر گوش کنم و مسیر پرفراز و نشیب زندگی خودم رو به دستان خودم بسازم.

دنبال علایق خودت توی زندگی برو

به دنبال علاقه‌هایی که دوست داشتم توی زندگی‌ام اجرایی بشن بروم. در طول دوره‌هایی که گذراندم و همینطور توی کتاب‌های بسیار مفیدی که مطالعه کردم با موضوع جالبی به عنوان چرخ زندگی آشنا شدم.

این موضوع و ابعاد مختلف آن حلقه گمشده من و همدرسانم بود، این راهکار به ما کمک کرد که بتوانیم با آگاهی بیشتر نسبت به ابعاد مختلف زندگی توجه کنیم.

همانطور که یک وسیله نقلیه چرخدار، از فرغون گرفته تا ماشین نیازمند چرخ‌های سالمی برای حرکت است. چرخ زندگی ما انسانها هم باید سالم باشد تا درست بچرخد.

به بیانی دیگر ما انسان‌ها برای رسیدن به اهداف اصلی خودمان باید بتوانیم به نیازهای خود پاسخ مناسبی بدهیم و این موضوع به اهمیت توجه شایسته به همه اعضای جسمی، روحی، روابط، کسب‌وکار و … اشاره دارد.

اگر چرخ زندگی را به چرخ یک دوچرخه تشبیه کنیم، همانطور که چرخ دوچرخه دارای سیم و پره می‌باشد، چرخ زندگی هم دارای ابعاد مختلفی است.

در بعضی منابع به هشت و در بعضی دیگر به ده بعد مختلف اشاره شده است که من در این مقاله به بیان همه آن ابعاد می‌پردازم.

چگونه میتوانیم زندگی متعادل و موفقی داشته باشیم؟

با مطالعه و رعایت مطالبی که پیرامون این موضوع در مقاله می‌خوانیم، می‌توانیم همه ابعاد زندگی را مد نظر داشته باشیم و متوجه بعدهایی که دارای ضعف و نیازمند تقویت، توجه و رسیدگی هستند بشویم. با این کار خیلی زود رشد می‌کنیم و به تعادل می‌‌رسیم.

در زیر نمونه هایی را با همه ابعادشان می بینید

چرخ زندگی

چرخ زندگی

چرخ زندگی

ابزار کاربردی چرخ زندگی بسیار تاثیرگذار و قدرتمند است، ما به کمک این ابزار می‌توانیم تصویر واضحی از وضعیت زندگی کنونی در مقایسه با زندگی ایده‌آل‌مان داشته باشیم.

روش استفاده از چرخ زندگی

برای ترسیم ابعاد مختلف چرخه ، به هر کدام از ابعاد، بسته به میزان توجه و نتیجه گرفتن‌هایمان در مقیاس یک تا ده نمره‌ای تعیین می‌کنیم.

نمرات پائین‌تر یعنی ما در آن بعد از شرایط مطلوب خودمان دور هستیم و رضایت پایینی داریم

نمرات بالاتر یعنی ما در بودن از آن شرایط راضی هستیم و حس خوبی داریم

چرخ زندگی

۱٫به ابعاد مختلف زندگی فکر کنیم

قبل از اینکه به هر بعد از چرخ زندگی نمره بدهیم لازم است که به خوبی درباره آنها فکر کنیم. شرایط مطلوب در ذهن ما چیست؟ چقدر توانسته‌ایم به خواسته‌هامون در آن بعد دست پیدا بکنیم؟

نکته مهم این است که در نمونه هایی که دارای هشت یا ده بعد هستند بصورت عمومی و استاندارد مورد توجه قرار می‌گیرند، اما شما می‌توانید هر بعد دیگری که برایتان مهم‌تر هستند را جایگزین این ابعاد بکنید.

در نظر داشته باشیم که رویکردهای مختلفی نسبت به تعیین این ابعاد وجود دارد که عبارت‌اند از:

نقش‌های اساسی که ما در زندگی داریم؛ مثل نقش مدیر، پدر، مادر، همکار، همسر، دوست، رهبر

ابعادی از زندگی که برایمان اهمیت بیشتری دارند؛ مثل آموزش و یادگیری، خانواده، آزادی مالی، هنر، کارآفرینی یا دوستان

در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسیم که چه ابعادی در زندگی ما اهمیت بیشتری دارند

۲٫وارد کردن ابعاد مهم روی چرخ زندگی

خروجی تفکری که در مرحله قبل بر روی ابعاد مهم زندگی داشتیم را بر روی نمودار خود می نویسیم.

۳٫ موقعیت سنجی ابعاد چرخ زندگی

ترسیم چرخ زندگی در فاصله‌های زمانی مختلفی مثل ماهیانه، فصلی یا سالیانه و حتی پروژه‌ای انجام می‌شود. پس بسیار مهم است در ارزیابی ابعاد چرخ زندگی شرایط کنونی خودمان را مد‌نظر داشته باشیم. میزان توجه خودمان را نسبت به آن بعد بسنجیم و نتیجه‌ای که بدست آورده‌ایم را در نظر داشته باشیم.

این ارزیابی را برای همه ابعادی که روی چرخ‌زندگی مشخص کرده‌ایم انجام می‌دهیم و نمره مد نظر خود را بر روی میله مربوط به همان بعد وارد می‌کنیم.

۴٫ نقاط نمرات ابعاد را به هم وصل می‌کنیم

بعد از ارزیابی و نمره دهی به هر بعد نقاطی روی هر بعد بدست می‌آوریم که در این مرحله این نقاط را به هم وصل می‌کنیم تا شکل چرخ زندگی ما ترسیم شود.

بسیار عالی؛ آیا از دیدن وضعیت چرخ زندگی خودتون حس خوبی دارید؟

۵٫ بدست آوردن سطح ایده‌آل چرخ زندگی

بعد از اتصال نقاط در مرحله قبل دوباره زمان اندیشیدن و تفکر است. فکر کردن به وضعیت ابعاد مختلف چرخ زندگی که الان داریم.

برخی از ابعاد از دایره توجه ما خارج شده‌اند یا برخی دیگر نیاز به توجه بیشتری دارند. برای اینکه مقایسه کلی از چرخ زندگی که الان داریم با چرخ زندگی ایده‌آلمان داشته باشیم نیاز است که چرخ زندگی ایده‌آل خودمان را هم بر روی نمودار چرخ زندگی ترسیم کنیم.

۶٫ دست به کار می‌شویم

حالا تصویر روشنی از چرخه کنونی و چرخ اید‌ه‌آل بدست آورده‌ایم. به اختلاف سطح و شکاف موجود این دو چرخه توجه کنیم. حتما سطوح پایینی در چرخ زندگی کنونی نسبت به چرخ ایده‌آل داریم و شاید بعدی باشد که خیلی بیشتر از سطح ایده‌آل به آن توجه کرده ایم.

برای اینکه بتوانیم تعادل چرخ خود را بدست بیاوریم می‌بایست در اموری که انجام می‌دهیم تجدید نظر داشته باشیم.

پرسیدن این سوال‌ها می‌توانند به ما کمک بکنند؛

چه کارهایی باید انجام دهیم؟

از چه کارهایی اجتناب کنیم؟

انجام چه کارهایی را می‌توانیم به دیگران واگذار کنیم؟

اولویت انجام چه کارهایی را تغییر بدهیم؟

بعد از پاسخ دادن به سئوالات مشابه بالا نقشه راه بدست آمده خودمان را بر روی کاربرگی پیدا می‌کنیم و خیلی زود وارد عمل می‌شویم و نسبت به انجام این  اصلاحات متعهد می‌مانیم.

همانطور که قبلا هم تاکید شد ترسیم و بررسی وضعیت چرخ زندگی در فواصل زمانی صورت می‌گیرد؛ پس حتما این موضوع را جدی بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فقط برای افراد هدفمند

همین الان دانلود کنید

درسته، این فرم‌ها بصورت رایگان برایتان ارسال می‌شود
همین الان برام ایمیل شود
هیچ اتفاقی، اتفاقی نمی‌افتد
close-link