۱۰کار که باعث ایجاد تغییر ماندگار در زندگی ما می‌شوند

تغییر ماندگار

تغییر جسارت می‌خواهد

زندگی ما پر از انتخاب است، انتخاب‌های درست یا نادرست. هر چه باشند مسئولیت تمامی آنها بر عهده ماست. همه ما در زندگی در شرایطی قرار می‌گیریم که باید انتخاب کنیم؛ تغییر کنیم یا نه! با این کار انتخاب می‌کنیم که در مقابل تغییرات زندگی خود منعطف هستیم و آنها را می‌پذیریم یا در مقابل آنها می‌ایستیم.

تغییر در زندگی ما همچون درس‌هایی هستند که فرا می‌گیریم و هر چه این درس‌ها را خوب فرا بگیریم نتایج مطلوب‌تری هم به دست می‌آوریم و هر چه مقاومت ما در مقابل تغییر بیشتر باشد حتما زندگی سخت‌تری تجربه خواهیم کرد. تنها چیز ثابت زندگی ما، همان خود تغییر است.

این تغییر است که در هر برهه‌ای از زندگی ما را در بر گرفته است و وادارمان می‌کند برای بدست آوردن نتایج مطلوب و لذت بردن از زندگی و کسب‌و‌کار تغییر درستی انجام دهیم و در شیوه مدیریت زندگی خود تجدید نظر داشته باشیم.

در ادامه با هم همراه می‌شویم تا ۱۰ کار که باعث ایجاد تغییرات ماندگار در زندگی ما می‌شوند را بررسی کنیم.

۱٫ رسالت زندگی را بیابیم

بسیار مهم است که برای شناخت رسالت و مقصود اصلی زندگی خود زمان صرف کنیم. اگر چرایی زندگی خود را بیابیم خیلی راحت‌تر می‌توانیم با چگونگی آن بسازیم. بسیار مهم است که بدانیم، می‌خواهیم به چه چیزی در زندگی برسیم؟ چه شرایط و داشته‌هایی خوشحال‌مان می‌کند؟ رویاهایی که به ما شور و هیجان می‌دهند کدامند؟ پاسخ درست به هر کدام از این سوال‌ها باعث رها شدن ما از سردرگمی می شود و تمرکزمان را بالا می‌برند.

مطلب مرتبط: چگونه از سردرگمی راحت شویم؟

۲٫ از کمک رویاپردازی برای تغییر استفاده کنیم

هر چیز که در جستن آنی، آنی. این عبارت بی‌نظیر بر اهمیت رویاپردازی تاکید دارد. ما انسانها به چیزی تبدیل خواهیم شد که همواره به آن می‌اندیشیم و در رویاهایمان می‌سازیم. هر چه توانایی ما در رویاپردازی‌های بدون محدودیت، بیشتر باشد تغییرات عمیق‌تر و ماندگارتری را رقم خواهیم زد. در کارگاههای آموزشی با کودکان یا خردسالانی مواجه شده‌ام که رویاهایی بسیار بزرگتر و روشن‌تر نسبت به بزرگترهایشان دارند.

۳٫ هدف‌گذاری به ما برای رسیدن به خواسته‌هایمان کمک می‌کند

هدف‌گذاری به اقدامات ما سمت و سو می‌دهد و همچون فانوس دریایی مسیر را برایمان مشخص می‌سازد. رسیدن به رویا و آرزوهای ما در گرو هدف‌گذاری و برنامه ریزی منعطف می باشد. ما باید بدانیم در مسیر زندگی چه اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدتی داریم.

۴٫ برای تغییر از اضطراب و افسوس عبور کنیم

مضطرب بودن نشان از ماندن ما در گذشته دارد که افسوس خوردن را به همراه خود دارد. مهم‌ترین کاری که الان باید انجام دهیم این است که از گذشته فقط تجربه مثبتی را همراه خود کنیم و با نگاه به آینده از لحظات حال خود لذت ببریم. همیشه در تلاش باشیم چیزهایی را در زندگی تغییر دهیم که قابل تغییر باشند. وقتی گذشته ما قابل تغییر نیست پس رهایش می‌کنیم.

۵٫ از لذت انجام کار‌های ترسناک بهره بگیریم

لیستی از چند کاری که باید انجام دهید و انجامشان با ترس همراه است را تهیه و خیلی زود وارد عمل شوید. انجام دادن و به پایان رساندن کار‌ها به ما حس فوق‌العاده‌ای می‌دهند بخصوص انجام کارهایی که با ترس همراه هستند.

۶٫ در زندگی خود تعادل ایجاد کنیم

زندگی ما همچون چرخ یک دوچرخه در حال گردش است و هر کدام از پره های آن را ابعاد مختلفی از زندگی ما تشکیل داده اند. بعد معنوی، جسمانی، مادی، روابط، سلامتی و روحی. اوج توانایی ما ایجاد تعادل در بین این ابعاد است تا چرخه زندگی‌مان به خوبی بچرخد.

۷٫ برای تغییر با ترس‌هایمان روبرو شویم

ما انسان‌ها در مواجه با ترس‌های زندگی خود به دو صورت عمل می‌کنیم اول اینکه آن‌ها را نادیده می‌گیریم و این کار باعث می‌شود در شرایط خاص و بروز این ترس‌ها در مقابلشان تسلیم شویم. راهکار دوم و درست هم این است که با ترس‌هایمان روبرو شویم و بر آنها غلبه کنیم. بیشتر ترس‌های ما زائیده افکارمان هستند که به مرور زمان قدرت گرفته‌اند و واقعیت ندارند.

۸٫ پذیرش نخستین قدم تغییر است

تنها کسی که می‌تواند در زندگی ما تغییر ایجاد کند، خودمان هستیم! پایه و اساس هر دوست‌داشتنی، دوست‌داشتن خودمان است. ابتدائی و مهم‌ترین قدم ما در زندگی دوست داشتن و پذیرفتن خودمان است با همه ویژگی‌هایی که داریم.این کار برای داشتن یک زندگی ایده‌آل و روبه‌جلو بسیار لازم است.

۹٫ برای تغییر در لحظه زندگی کنیم

یکی از بهترین راه‌کارها برای لذت بردن و موثر بودن در زندگی، در لحظه زندگی کردن است. اگر ما خودمان را فقط با گذشته خود مقایسه کنیم و به آینده خوش بین باشیم می‌توانیم از زندگی در حال لذت ببریم. حواسمان باشد ماندن در گذشته موجب اضطراب و رفتن زودهنگام به آینده موجب استرس و نگرانی خواهد شد. این ما هستیم که با ساختن و لذت بردن از زمانی که هم اکنون در اختیار داریم لحظات پرباری را تجربه می‌کنیم و موجب ساختن آینده‌ای بهتر می‌شویم.

۱۰٫ تغییر در زندگی با یادگیری سرعت می‌گیرد

یادگیری موجب بالا رفتن دانش و مهارت ما در مواجه با حل مسائل گوناگون می‌شود. با توسعه یادگیری پرده‌های مختلفی از زندگی برای ما نمایان می‌شود و در سطح بالاتری، تجربه های جدیدی به دست می‌آوریم. یادگیری موجب بالا رفتن اعتماد به نفس و خلاقیت و نوآوری در ما می‌شود.

همه ما به دنبال داشتن زندگی ارزشمند هستیم و یادگیری در ورود این زندگی است.

زندگی ما را انتخاب‌های ما می‌سازند و ما حق انتخاب داریم. انجام این ۱۰ کار، بدون تردید موجب تغییر ماندگار در زندگی ما می‌شوند و همان‌طور که می‌دانید تعریف جدید “سواد” از نظر یونسکو یعنی “تغییر”!

تعریف اخیر بیانگر این است که :”باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فقط برای افراد هدفمند

همین الان دانلود کنید

درسته، این فرم‌ها بصورت رایگان برایتان ارسال می‌شود
همین الان برام ایمیل شود
هیچ اتفاقی، اتفاقی نمی‌افتد
close-link